BETTMANN/CONTRIBUTOR

Fotoet er forbundet med The Smiths 1985 album, Meat is Murder.

Supreme teasede tidligere på ugen deres Fall/Winter 2019-kollektion, men dette var dog uden at afsløre alt for meget. Det eneste, de har vist, er nemlig en denim jakke, der viser billedet af en soldat og ordende “Supreme is love”.

Supremes erfaring med musikere har ikke været den bedste, og det kan derfor virke underligt, at deres seneste inspirationskilde er et ikoniske albumcover. Men hvis man dykker ned i fotografiet, og hvad dets historie stammer fra, så kan man uden tvivl se, hvordan den orignale skabers værk bløder ind i Supremes modkulturelle ethos.

Selvom fotografiet i dag bliver stærkest forbundet med The Smiths albumcover, så er det de færreste, der ved, at billedet faktisk er taget fra Emile de Antonios krigsdokumentar om Vietnamkrigen fra 1968, In The Year of the Pig. 

I denne film møder vi 20-årige Michael Wynn, som er korporal i det amerikanske søværn, der har ordende “make war not love” skrevet på sin hjelm. The Smiths ormfortolkede så dette til “Meat is Murder”, mens Supreme gik med “Supreme is love”.

View this post on Instagram

New Fall/Winter 2019 collection coming soon.

A post shared by Supreme (@supremenewyork) on

Vietnamkrigen er selvfølgelig ikke det, der satte tankerne i gang hos det New York-baserede brand, men derimod selve dokumentaren, og det den gjorde for Antonios karriere, og måden hvorpå, Antonio var nytænkende. In The Year of the Pig var med til at gøre dokumentargenren til det, som den er den dag i dag. Den brød flere konventioner, da den ikke brugte voiceover, og i stedet brugte arkivmateriale og interviews – og det er dét, vi kender i dag.

Dokumentaren tog også en udpræget anti-vietnamkrigen holdning, og på tidspunktet for dens udgivelse blev den beskrevet af New York Times, som værende et “stikkende, grafisk og skræmmende gennemtrængelig film”.

© CATERINE MILINAIRE/SYGMA VIA GETTY IMAGES

Filmen var faktisk så kontroversiel, at flere biografer blev truet, hvis de ville vise den. Los Angeles mærkede dette, da én af deres biografer blev vandaliseret, mens Chicago og Houston modtog bombetrusler. Hvis man ser bort fra en udfordrende start, så blev filmen én af de vigtigste dokumentarfilm om Vietnam.

Og som mange andre af Supremes influencere, så var de Antonio også fast inventar i New Yorks kunstscene i 1960’erne og 70’erne. Hans dokumentarfilm fra 1973, Painters Painting, var et anderkendende nik til byens kunstnere i perioden 1940 til 1970. Filmen var bemærkelsesværdig til at opfange flere af verdens mest berømte kunstnere før berømmelse, herunder folk som Andy Warhol, Willem de Kooning og Jasper Johns

Selvom han døde i 89′, så forbliver Emile de Antonio fortsat en game changer i verden af ​​film og en nøgleperson i New Yorks kunstscene. For dem, der er bekendt med oprindelsen af ​​dette foto af soldaten, bør det ikke komme som nogen overraskelse, at Supreme ville bruge det som inspiration

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*