VERSACE

Versaces Spring/Summer 2020 kollektion blev fremvist ved Milan Fashion Week.

I september 2018, Capri Holdings – tidligere Michael Kors Holdings – tog verden med storm, da de offentligjorde, at de havde købt Versace for $2.1 billion. Derfor havde mange regnet med, at Donatella Versace ville gå all out på hendes Spring/Summer 2020 kollektion.

I stedet valgte hun at se indad og gjorde det mere personligt ved at hylde hendes afdøde ven, Keith Flint, der døde tilbage i marts. Det var til de første toner af The Prodigys sang “Firestarter”, at showet blev skudt i gang, og modeller med grønt, orange, gult og lyserødt hår gik deres catwalk. De var iført leopard, diverse lædervarer og bleached tie-dye, og meget andet, som alt sammen repræsenterer Flints dress code.

Flints rebelskhed var en del af hans legeme, og denne stereotypiske maskulinitet, er nemlig det som Donatella ville vise med hendes nye kollektion. Det handler om rejsen fra ung mand til ældre herre, der har fundet selvtilliden.

“For this collection, I wanted to explore the elements that empower a man. It’s definitely the confidence, freedom and desire to express himself without hesitation”, forklarede Donatella, som understregede dette ved brug af symbolisme, såsom biler og oversized silhuetter.

Versaces “nutidige maskulinitet” var i den grad tilstede i form af jakkesæt, lædervarer og andet. Og særligt ét jakkesæt, som i mine øjne er ét af de pieces, der virkelig står ud, udnytter det hippe “halv-halv” princip, som jeg i den grad er faldet for.

Versace har, ligesom de andre luksuriøse modehuse, også været i gemmeren, for at se, hvad der kunne genbruges. Vi ser blandt andet Biggie Medusa briller, som er blevet nyfortolket i pop-art motiver, og som derefter bliver placeret på silketrøjer og sweatpants. Og så har Andy Dixon håndmalet et nyt tag på Versaces arkivprint af den romerske gud, Bacchus.

I kan se videoen fra Versaces SS20 runway show nedenfor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*
*